Pengikut

Rabu, 22 Mei 2013

TEKNIK MENGAJAR BB by DZ. Pelapis Baru...20.5.13

Assalamualaikum dan salam 1 malaysia.... OK kita cerita pula perkembangan terbaru mengenai BB yang bakal saya asak lagi.... Mungkin selama ini pembaca hanya lihat laporan ringkas dari saya, tanpa video ini mungkin membosankan pembaca... Pembaca blog yang mana nak FOLLOW boleh follow nak jadi rakan pun boleh..... kembali kepada BB (burung baru) semula... Baru ni 19hb hari ahad buat pertama kalinya saya cuba turunkan BB ini. Melihat pada riaksi BB ini saya tidak ajar secara berperingkat, saya ajar terus main ditanah.... Bagaimana cara mengajar BB? -Untuk langkah pertama kawan2 boleh ikut cara ini, ringkas berkesan dan jimat! ceeyyyy macam nak jual ubat la pula... hehehe -Ehh!!! ada rahsia ker mengajar BB? nak tahulah! Ceeyyy muka ada senyum tu?....hehehe -ehm, sebenarnya tiada rahsia pun.... cuma mengajar cara yang senang.... Pertama sekali bawa BB dikawasan agak lapang @ tempat yg agak tinggi sedikit dengan kata lain bila kita letak BB, pandangan mata BB boleh nampak jauh (pastikan kawasan tu ada BH berbunyi)..... fahamkan? saya sarankan pada kawan2 untuk pertama kali ajar tidak perlulah kita memasang racik.... ingat! pertama kali ajar bukan untuk menagkap BH! tapi untuk melihat riaksi BB sama ada selesa @ tidak bila berada ditanah.... Seperti BB yang saya ajar ini, Pertama kali saya pacak ditanah ia menunjukkan riaksi yang agak memberangsangkan.... disusuli dengan Bunyi(perap)..... saya perhatikan adakah bb hanya memerap sahaja ataupun menekan2? agak 10minit BB mula menekan2... secara tidak langsung BH pun sampai... ok, saya perhatikan lagi adakah BH sampai BB akan diam @ tidak? BB masih menekan2, sehingga BH terjun dilaman..... Jika kawan2 hadapi situasi begini kita perlu bersedia.... perhatikan BB, adakah dia tarik kaki untuk jauh dari BH @ dia pergi menerpa kepada BH? jika BB kawan2 tarik kaki untuk jauh dari BH, saya sarankan kawan2 halau BH..... ok? ini untuk mengelakkan dari BB serik@ terkejut bila berhadapan BH.... -Jika BB kawan2 menerpa ke BH seperti BB yang saya bawa ini, caranya kita biarkan BH menghampiri BB seberapa dekat yang boleh..... ok? fahamkan? tadi BB kawan2 menerpa pada BH kan? itu tandanya BB kwn2 bersedia untuk berlaga... BB yang saya bawa ini saya biarkan belaga 2 3 kali.... berlaga macam mana tu? belaga cukup sekadar BB menepuk pukul pada BH.... Ingat!!!!! bukan berlaga dengan membiarkan BH bertenggek di belakang BB...... setelah BB pukul BH 2@ 3 kali kita perlulah halau BH....... Masuk pula teknik @ langkah kedua..................... Jadi setelah BB ini lulus dengan langkah pertama, maka masuk pula langkah kedua.... Kali ini saya memang berniat untuk memikat. dengan kata lain untuk mendapatkan lesen membunuh BH...hehee ok, kita cerita pula Bunuhan pertama untuk BB... Mungkin ada persoalan, BH yang macam mana yang perlu kita mikat ni? Untuk bunuhan pertama BB, elakkan dari memikat BH yang hebat@ byk mainan@ BH impian.... cukup sekadar BH yang biasa2 saja (BH kopi o @ ayaq sejuk) Tujuan apa? tujuannya untuk mengelakkan BB dari selop/jem/kecut/dll.... OK, BH kopi o saya sudah kenal pasti, maka saya pun cari laman dan pacak BB beserta racik tanah... BB menunjukkan perkembangan positif tak sampai 5minit terus bunyi...... PAPPPP PAPPPP PAPPPP BH menepuk mencari BB... BH terus hinggap dilaman BB.... saya perhatikan, BB perap dan lawan nguku dengan BH..... kemudian BB mula hendak memukul BH. BH masuk jer BB sepak.... BH pusing2 terus kena racik.... maka TAPAU....BUNGKUIHHHH BH pertama... inilah hasilnya BH pertama... Tadi BB sepak BH kan? nampak tak BB tu semakin berani@ garang? jadi saya mula test laman kedua..... sangkaan saya tepat! Laman kedua pun tapau/BUNGKUIHHHH inilah hasilnya..... cukuplah mengajar BB hari ini. esok lusa sambung lagi..... sekian....... memikatterkukur@yahoo.com

17 ulasan:

remie effendee saharudin berkata...

tahniah bang,blog yang menarik..salam kenal

DinZafiz berkata...

Terima kasih remie effendee saharudin
salam kenal dari saya juga DinZafiz...

izzat kulaijaya berkata...

umur saya baru 15tahun.
ayah saya main burung merbah jambul.
saya main burung tekukur. burung tekukur saya masa baru beli selalu berbunyi x kira masa tapi burung saya terkejut sebab adik saya baling bola takraw kat burung saya tu.
sampai sekarang burung tu senyap je, makan pun x nak, nak buat macam mane nie??
saya ade 2ekor burung tekukur yang saya gantung bersebelahan tapi kawan saya cakap jangan bagi burung tu nampak antara satu sama lain, nanti burung tu takut. betul ke???

DinZafiz berkata...

Biasa la tu izzat.. izat beruntung adk izat berminat main takraw... mungkin masa dia nak lipat gulung bola tu terkena brg terkukur izat kot...hehehe

macam nilah, izat tinggalkan email..
nnti saya tolong apa yg boleh...ok?

izzat kulaijaya berkata...

Minat dah ada tapi salah tempat da sekali.. Orang main takraw dekat gelanggang takraw dia main takraw dekat orang gantung burung..

Yahoo = izzat_kulai@ymail.com

Tanpa Nama berkata...

Burung terkukur saya tidak berbunyi higga sekarang apa yang perlu saya lakukan

Tanpa Nama berkata...

Saya ada seekor denak terkukur yg sngt liar,mcm mane cara nak jinakkannye.burung ni bunuh seekor.

Zlieman Ramli berkata...

Burung tk bunyi.. dh bela lme.. ngan tuan lme pun tk bunyi.. heppymann@gmail.com

Tanpa Nama berkata...

Burung x mau bunyi....cmnew yea bang.....

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum...sy bru nk blajaq main burung tekukur ni..sy nk mnx tlong abg2 yg bpengalaman tlong ajar..

Tanpa Nama berkata...

assalammualaikum macam mana nk cam burung galak??

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikm...cmna nk ajaq burung kerap bnyi..tok jdikn pikat

Zaidi Yakub berkata...

Salam semua..pendapat sy lah Kalau nk burung utk dijadikan pikat..pilihlah burung kampung yg kita tahu kemampuannya suaranya, yg paling pnting pastikan dulu burung itu jantan, ataupun pilihlah burung pesom (kacuk) dari baka yg baik dari kenalan2 sehobi..sy sendri pun baru ada seekor burung pesum seladang gantung (suara kampung) umur baru 1tahun 4 bulan beli dari kenalan di kelantan..Burung kampung yg sendiri punya baru umur 4 bulan (Bapak seladang jati) sekarang hnya nk tunggu dgr suara je..Harap2 menjadilah hehehe..adalah jugak BB pesum dan BB kampung utk diajar memikat..
zaidiklate88@gmail.com

Taka Isa berkata...

Perap dalam tempat gelap dan bg cahaya sedikit utk dia nampak makan dan minum dia selama sebulan,lepas sebulan bw keluar dan mandikan dia terus jemur,ya kalau boleh elakkan burung tu bertentangan dgn burung yg lain,seeloknya buat penghadang supaya xnampak antara satu sama lain.

Taka Isa berkata...

Perap dalam tempat gelap dan bg cahaya sedikit utk dia nampak makan dan minum dia selama sebulan,lepas sebulan bw keluar dan mandikan dia terus jemur,ya kalau boleh elakkan burung tu bertentangan dgn burung yg lain,seeloknya buat penghadang supaya xnampak antara satu sama lain.

Broken Heart berkata...

Mengajar BB sngat rumit. Sy bru lgi dlm bidang ni. Entqh lah.. 50%-50% harapan untuk si bb jdi pikat

norsarlizna mat sari berkata...

salam cmne nk buat ni . kaki anakI burung tekukur lembik n xleh berdiri. xjmpa sekoi merah.yg ada putih je..dlm 3 hari mencati sekoi tu sy bg beras tumbuk.waktu tu ok blh bertenggek atas ranting n berbunyi. ni dh 3minggu. bg sekoi 4 hari je, lpstu beras je smpi skrg.tp mmg lebik kaki dia. ni xnk bunyi n xnk mkn. kesian la.ada cara x nk pulihkn kaki dia tlg wasap sy 0175230047. ni anak burung tekukur yg baru nk gugur bulu halus tu

HAK CIPTAAN TERPELIHARA

SEGALA PENGAMBILAN BAHAN DAN RUJUKAN DARI BLOG INI PERLULAH DIMINTA IZIN TERLEBIH DAHULU DARI zafiz@ Din.

Sekian Terima Kasih