Pengikut

Isnin, 4 November 2013

teknik ringkas memikat merbok di pokok SAWIT TINGGI..

 Assalamualaikum....terima kasih buat sahabat2 yang masih mengikuti blog dinzafiz...Rasanya dah lama saya tak update blog ni....Lama dah saya tidak memikat terkukur, sekarang ni banyak sikit kerja jadi macam tak berapa sempat jer.... hehehe....mungkin juga ada yang tahu saya memikat merbok....
 Seronok juga layan merbok nie, keseronokannya hanya pemikat merbok jer yang tahu....hehe..
Ada sahabat2 yang bertanya saya bagaimana memikat merbok di pokok sawit tinggi?
ok, saya cerita ringkas jer yer.... terdapat berbagai2 cara yang anda boleh buat....saya bagitahu 3 cara dan teknik yang ringkas dahulu yer..1anda boleh guna kantau/tiang merbok. jika anda ada kantau ni anda perlu naikkan kantau rapat dengan batang sawit.... pastikan jebak anda dicelah dan bawah dari pelepah sawit..... rapun dan pengidang jebak menghala keluar dgn kata lain rumah jebak rapat kebatang sawit, pengidang pula menghala hujung pelepah sawit...oiiittt.. panjang la pulak...hehe... perlu diingat juga jgn letak atas dari buah sawit... jebak mesti bawah sedikit dari buah...faham kan?

tetepi, teknik ini ada risiko.... nampak mudah tapi bahaya..kerana ditakuti pokok yang anda pilih untuk letak pikat ada musuh. seperti ular, kerengga, biawak dan lain2. jadi sebelum membuat pilihan pastikan keadaan semuanya selamat. jika sayangkan denak anda guna cara lain.... ok cara dan teknik seterusnya........saya cerita lain kali... kira bersambung dulu yer..... jumpa episod akan datang.hehee....


salam mesra dari saya dz.....bersambung.....













Khamis, 12 September 2013

sangkar merbok


assalamualaikum sahabat semua...baru2 ni saya
pusing2 cari sangkar.... bekenan pula tengok sangkar ni


boleh la buat2 letak bb merbok..... made in thailand...

Ahad, 25 Ogos 2013

Rabu, 21 Ogos 2013

yodin pikat merbok... 21.8.13

video
suara pikat merbok...yodin... secara ringkas perihal yodin... saya telah test pikat merbok ni, laman sawit, laman taman, perumahan, secara keseluruhannya telah lulus... boleh dikatakan boleh main 1 hari, blh juga main jauh. saya boleh letakkan 90%  tahap kerajinannya... permainannya rajin meratus, teradap bh yodin akan keluar tandang 1@2× kemudian derak....
telah sold out.....







Ahad, 14 Julai 2013

merbok dan terkukur

assalamualaikum sahabat2 blog dan pembaca blog dinzafiz. sabtu dan ahad baru ni 13.7.13 adik ipar saya mari kerumah... kedatangan sebegini memang dialu2kan... tetamu itukan membawa rezki... ok, kita cerita projek hari ahad.... adik ipar saya ni nk tgk cara memikat terkukur dan merbok.... jadi pagi ahad saya bawa dia.. memang dah lama saya xbawa terkukur, tp memandangkan ada tetamu yang nak tgk dan merasai pengalaman memikat, jadi saya bawa.. kali ni pikat Randook dan merbok saya turunkan.... jam 830 kami gerak. sampai dilokasi. pilih bh dan cari laman. secara asasnya saya tunjukkan.... harap adik ipar saya memdapat pengalaman baru, begitu juga dengan memikat merbok, pasang jebak dan lain2. maka hasil pada pagi itu, 3bh kecundang 2terkukur 1merbok. bh terkukur salah satu darinya selang tindan aka selang gagap. yg tu masuk reban. sekor lagi saya lepas... bh merbok pula sora kecik... masuk sangkar.. tengah hari kami balik... sekian...



Rabu, 10 Julai 2013

sabtu...pagi 6/7/13 Jengka...

Assalamualaikum... main merbok kejap... ni hasil pagi sabtu..main kat kawasan sawit. lokasi, jengka...... bawa adik ipar, g jalan2 nk tengak mikat merbok... hasilnya 3BH kecundang...






Isnin, 1 Julai 2013

Layan MERBOK KAMPUNG sekejap.... dz

Assalamualaikum...
di hujung bulan 6 ni saya ralit memikat merbok sekejap...
sebab tu laporan memikat terkukur tiada...
terkukur pun lama dah tak bawa, mungkin bila terjumpa yang bekenan barulah memikat...
mungkin ada yang bertanya?
best ker memikat merbok nie?... orang yang main jer yang tahu....hehehe

oklah ni hasil yang saya mikat merbok baru2 ini....
terima kasih kepada pengunjung blog DinZafiz.... :)
.
 












Rabu, 5 Jun 2013

lagi hasil ajar BB Spara jerun... 5.6.13

saya masih lagi mengasak BB s.Jerun ni... pada 1.6.2013 sabtu petang tapau sekoq... main 1 laman. tapau 1. terus balik... bh pula saya lepas jer.... cukup sekadar asak sikit2 inilah hasilnya... Pada 3.6.2013 petang saya turunkan lagi BB S.Jerun hasilnya masih lagi tapau... cukup sekadar memanas BB... BH ni pon saya lepaskan... inilah hasilnya... pada 5.6.2013rabu saya turunkan lagi BB S.Jerun Kalini saya main jauh sikit... BB menunjukkan penigkatan.... maka masuk ni 8BH telah kecundang dengan BB S.Jerun inilah hasilnya...

Rabu, 29 Mei 2013

Masih lagi Teknik mengajar BB. new BB(Separa Jerun) 27.5.13

seperti yang saya cerita sebelum ini... BB terbaru saya berikan nama BB Spara Jerun... kali pertama saya ajar dengan teknik racik tanah.. 2 BH telah kecundang.... mungkin agak pelik juga kali pertama ajar dah tapau 2BH.... pelbagai persoalan dalam hati. adakah kebetulan? adakah sajer2 tertapau? sebelum ini saya ada cerita pada kwn2 Bila BB mara semasa berhadapan BH, ini menunjukkan BB semakin berani@garang... Beri peluang pada BB memukul BH. tapi jgn lama. cukup sekadar 2 3 kali jer....faham kan? ok, untuk kepastian saya cuba lagi BB S.Jerun ni... masuk ni ini kali ke 3 saya turunkan BB dengan ajar teknik racik tanah.... BB ni terlalu baru saya ajar.... ia telah menunjukkan peningkatan yang positif.... saya hanya berkesempatan mengajar BB diwaktu petang sahaja.... pagi takboleh masing2 kerja..hehehe ok, laman pertama BH sudah dikenal pasti..... sora sedang selang menjadi sasaran.... BB jalankan kerja.... teradap dengan BH, BH terjun maka tapau. BH1 saya cuba pula laman ke2 BB menunjukkan penigkatan.... tekan2 bh pun sampai... Teradap lagi, BH panas ati terus terjun... tapau lagi BH2 saya cuba laman ketiga... BB masih lagi nyanyi.... teradap bh gagap. zassss BH terjun. tapau lagi..... BH3 BH ke4 teradap dan terjun... tapi celih racik....BH memusing laman jer tau.... lagi pun cukuplah sekadar mengajar BB. bila2 masa turun lagi...... ketiga2 BH ni saya berikan pada kawan...... memikatterkukur@yahoo.com

Otai pokok tebang kecundang... 26.5.13... with Randok

dah seminggu tak bawa randok.... sebenarnya seminggu tu tak la lama mana.... saja malas bagi randok berehat lama... petang ahad teknik : racik Tanah kali ni saya pergi dengan kawan2. termasuk saya 3orang ler... sampai dilokasi kami berpecah.... Laman pertama Randok dah dapat lesen... inilah BH nya.... Laman seterusnya berentap dengan sora kasar.. agak lambat sikit nak terjun... sehinggalah si betina terjun barulah BH terjun dan hampiri Randok.... nguku2 dan kena racik.... inilah hasilnya.... jumlah semua hasil tangkapan ptg tu... 3ekor BH.... sekian.

Rabu, 22 Mei 2013

TEKNIK MENGAJAR BB by DZ. Pelapis Baru...20.5.13

Assalamualaikum dan salam 1 malaysia.... OK kita cerita pula perkembangan terbaru mengenai BB yang bakal saya asak lagi.... Mungkin selama ini pembaca hanya lihat laporan ringkas dari saya, tanpa video ini mungkin membosankan pembaca... Pembaca blog yang mana nak FOLLOW boleh follow nak jadi rakan pun boleh..... kembali kepada BB (burung baru) semula... Baru ni 19hb hari ahad buat pertama kalinya saya cuba turunkan BB ini. Melihat pada riaksi BB ini saya tidak ajar secara berperingkat, saya ajar terus main ditanah.... Bagaimana cara mengajar BB? -Untuk langkah pertama kawan2 boleh ikut cara ini, ringkas berkesan dan jimat! ceeyyyy macam nak jual ubat la pula... hehehe -Ehh!!! ada rahsia ker mengajar BB? nak tahulah! Ceeyyy muka ada senyum tu?....hehehe -ehm, sebenarnya tiada rahsia pun.... cuma mengajar cara yang senang.... Pertama sekali bawa BB dikawasan agak lapang @ tempat yg agak tinggi sedikit dengan kata lain bila kita letak BB, pandangan mata BB boleh nampak jauh (pastikan kawasan tu ada BH berbunyi)..... fahamkan? saya sarankan pada kawan2 untuk pertama kali ajar tidak perlulah kita memasang racik.... ingat! pertama kali ajar bukan untuk menagkap BH! tapi untuk melihat riaksi BB sama ada selesa @ tidak bila berada ditanah.... Seperti BB yang saya ajar ini, Pertama kali saya pacak ditanah ia menunjukkan riaksi yang agak memberangsangkan.... disusuli dengan Bunyi(perap)..... saya perhatikan adakah bb hanya memerap sahaja ataupun menekan2? agak 10minit BB mula menekan2... secara tidak langsung BH pun sampai... ok, saya perhatikan lagi adakah BH sampai BB akan diam @ tidak? BB masih menekan2, sehingga BH terjun dilaman..... Jika kawan2 hadapi situasi begini kita perlu bersedia.... perhatikan BB, adakah dia tarik kaki untuk jauh dari BH @ dia pergi menerpa kepada BH? jika BB kawan2 tarik kaki untuk jauh dari BH, saya sarankan kawan2 halau BH..... ok? ini untuk mengelakkan dari BB serik@ terkejut bila berhadapan BH.... -Jika BB kawan2 menerpa ke BH seperti BB yang saya bawa ini, caranya kita biarkan BH menghampiri BB seberapa dekat yang boleh..... ok? fahamkan? tadi BB kawan2 menerpa pada BH kan? itu tandanya BB kwn2 bersedia untuk berlaga... BB yang saya bawa ini saya biarkan belaga 2 3 kali.... berlaga macam mana tu? belaga cukup sekadar BB menepuk pukul pada BH.... Ingat!!!!! bukan berlaga dengan membiarkan BH bertenggek di belakang BB...... setelah BB pukul BH 2@ 3 kali kita perlulah halau BH....... Masuk pula teknik @ langkah kedua..................... Jadi setelah BB ini lulus dengan langkah pertama, maka masuk pula langkah kedua.... Kali ini saya memang berniat untuk memikat. dengan kata lain untuk mendapatkan lesen membunuh BH...hehee ok, kita cerita pula Bunuhan pertama untuk BB... Mungkin ada persoalan, BH yang macam mana yang perlu kita mikat ni? Untuk bunuhan pertama BB, elakkan dari memikat BH yang hebat@ byk mainan@ BH impian.... cukup sekadar BH yang biasa2 saja (BH kopi o @ ayaq sejuk) Tujuan apa? tujuannya untuk mengelakkan BB dari selop/jem/kecut/dll.... OK, BH kopi o saya sudah kenal pasti, maka saya pun cari laman dan pacak BB beserta racik tanah... BB menunjukkan perkembangan positif tak sampai 5minit terus bunyi...... PAPPPP PAPPPP PAPPPP BH menepuk mencari BB... BH terus hinggap dilaman BB.... saya perhatikan, BB perap dan lawan nguku dengan BH..... kemudian BB mula hendak memukul BH. BH masuk jer BB sepak.... BH pusing2 terus kena racik.... maka TAPAU....BUNGKUIHHHH BH pertama... inilah hasilnya BH pertama... Tadi BB sepak BH kan? nampak tak BB tu semakin berani@ garang? jadi saya mula test laman kedua..... sangkaan saya tepat! Laman kedua pun tapau/BUNGKUIHHHH inilah hasilnya..... cukuplah mengajar BB hari ini. esok lusa sambung lagi..... sekian....... memikatterkukur@yahoo.com

Ahad, 19 Mei 2013

Kini Randok boleh diharap.... 18.5.13

ok, setelah beberapa kali saya bawa rasanya kini Randok boleh diharap... Laman semak, pokok sedang, pokok kecil,kawasan yg agak gelap, main pagi, main petang, main jauh, main 1hari semua ini saya telah uji pada randok.... nampaknya ia agak sukar mengecewakan saya....... bukan ada niat apa2, sekadar bercerita... mungkin ramai yang tidak tahu tahap yang betul2 boleh dipanggil denak.... secara ringkas bagi saya Denak itu tahapnya agak berlainan dengan BB. BB pula berlainan dengan denak..... BB bagi saya walaupon bunuh 10@20 keatas tetapi blm lulus dengan ujian diatas... ia tetap dipanggil BB.... -Berasa malu kat kawan2 jika bawa denak tapi tak nyanyi...... nak meletakkan nama denak Tua pon paling2 tidak, lulus dengan ujian diatas..... tak percaya tanyalah denak tua @ denak nom1 kwn2, selalunya amat sukar untuk dilepaskan pada org lain... kerana apa? kerana dah sampai tahap yg telah ditetapkan......... tapi jangan sampai takbur... baik denak, baik kita takda yang hebat selamanya... yang hebat tu Allah taala, ni semua dia yang punya..... :) pisssyoooo BH ni dapat baru ni dengan Randok....

BB baru sendiri dapat sendiri bikin.... 16.5.13

Seperti biasa... selepas BB lulus dengan teknik jebak, saya mula ajar teknik racik... kadang2 saya terus ajar dengan teknik racik... nak ajar pon tengok atas burung juga... kadang2 ada burung yan perlu kita ajar secara berperingkat..... mood burung kita kena tgk juga... BB ni kali kedua saya ajar main racik... masa mula saya ajar dulu, dah bunyi BH sampai dan berentap... BH terjun masuk kot belakang... belaga sekejap dan saya halau..... ok ni masuk kali kedua saya ajar... kali ni saya niat nak bagi BB ni ambil lesen bnuh teknik main racik tanah... niat saya tercapai... BB tak kecewakan saya.... teradap dan bungkuihhh aka tapau.... pelajaran seterusnya pada tuan baru, tapi BB ni tak pindah tangan pon lagi... saya rehatkan dia.... saya nak ajar yang lain pula........ ini hasil dgn BB baru.... Latar belakang BB, sendiri dapat sendiri ajar -BB sora kasar lembut... -selang sulam -nguku agak panjang sedikit... -guk 1

HAK CIPTAAN TERPELIHARA

SEGALA PENGAMBILAN BAHAN DAN RUJUKAN DARI BLOG INI PERLULAH DIMINTA IZIN TERLEBIH DAHULU DARI zafiz@ Din.

Sekian Terima Kasih